Matlagning måste det bli trots förkylning...

Hahaha, det var en vän till mig som frågade mig vart jag får alla konstiga rubriker ifrån... "Sixten & Wilmina", "Flum, Fluff & Tok", nu senast "Humlan & Vi"...  Ja, dé bara pluppar ur skallen på mig, bara så där... Larvigt va?

Sitter här och krumelurar med en nedrans förkylning med halsont & feber, en riktig energitjuv råkade jag ut för den här gången. Går runt med en tjock sjal virad runt halsen och gick hem från jobbet igår vid 11. När jag kom hem sov jag bort 4 timmar... Väl behövligt!

En enkel och snabb middag måste det bli ikväll, det får helt enkelt bli en skaldjurssoppa...  Enkel, snabb & Mumzig! 


Snabb skaldjurssoppa



Detta behövs:

1/2 purjolök
1 msk smör
1 L vatten
1 fiskbuljong
Maizena 
1 paket torsk, kolja eller annan vit fisk
2 filéer lax 
2 dl skalade räkor 
2 dl matlagningsgrädde 
Salt
1 krm vitpeppar
1 krossad vitlök
1 msk tomatpuré
Färsk eller fryst Dill
 


Detta behöver man göra:

Börja med att hacka & fräs...
(Alltså stekfräs, inte förkylningsfräs)!  ;o)

1/2 purjolök
1 msk smör

Häll i & koka upp...

1 L vatten
1 fiskbuljong
 Maizena
(redning. läs på förpackning)

... sänk sedan till medelvärme. Under tiden att buljongen kokas upp skärs fisken upp i 3*3 cm stora kuber...

1 paket torsk, kolja eller annan vit fisk
2 filéer lax
(jag tog fryst lax i styckförpackning)

... som sedan läggs i när buljongen inte längre stormkokar och låt sjuda i ca 5 minuter innan du lägger ner... 



2 dl skalade räkor
(jag skalade dem själv)

2 dl matlagningsgrädde
(finns även magrare alternativ)

Salt
(smaka av och känn efter vad som blir lagom)

1 krm vitpeppar

1 krossad vitlök

1 msk tomatpuré

Lagom mängd Dill 
(Färsk eller fryst är super att ha i om alla i familjen tycker om  kryddan, vilket alla i vår familj inte gör, så jag strör på det i efterhand istället, alla ska ju kunna äta soppan)

... låt sjuda i ytterligare 5-7 minuter tills fisken är klar.


* Efter maten äter vi oftast frukt, det har jag gjort i hela min uppväxt... Och vår dotter älskar frukt så den traditionen får vara kvar!

 


(Bilder läggs upp när maten godkänts och ätits upp) 


Såå, nu måste jag gå och piffa upp mig lite för att åka till affären och handla... Och sen är det dagishämtning och matlagning som gäller.

Smaklig måltid, Helena!

Kommentarer
Postat av: Lovisa

Ja den är riktigt god och itne helt fel när man är lite sjuk. Krya på dig!

2008-11-12 @ 10:16:08
URL: http://www.metrobloggen.se/loviissa

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0